2016. gada 19. februārī plkst. 18.00 koncertzālē "Ave Sol"
JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls deciBels
DD ORĶESTRIS
19.02.16. plkst. 18:00 koncertzālē “Ave Sol”
deciBels ir mūsdienu mūzikas festivāls, kura idejas autors ir Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas docents, komponists Rolands Kronlaks. deciBels aicina uz mūsdienu mūziku raudzīties iespējami plašā kontekstā, neizslēdzot jebkāda veida muzikāli radošas izpausmes.
Koncertā piedalās Draugu un domubiedru orķestris, diriģents Jānis Liepiņš
Programmā:
Rūdolfs Macats SINESTĒZIJA
Rūdolfs Macatstic filozofijai, ka mūzika eksistē gaisā, tā ietver sevī kosmisku informāciju, un tā var nodot lielas zināšanas. Radītājam ir tikai jāpieslēdzas kreatīvajam laukam, tad viņš ir spējīgs iemācīties ko jaunu, viņam ir jāiemācās strāvot informāciju caur sevi, un tikai pēc tam viņš var sēdēt, domāt un tulkot. Mūzikas radošajā laukā laiks ir relatīvs, mēs varam sazināties ar nākotni un senu pagātni, kā arī ceļot kosmosā. Tieši šāda filosofija un ticība iedvesmoja autoru praktizēties meditēt pie mūzikas instrumenta.Skaņdarbs radies improvizācijas meditācijā pie klavierēm, cenšoties ieklausīties paralēlajā dimensijā, tas tapis spēlējot 10 - 20 minūšu dažāda rakstura improvizācijas kā kompozīcijas. “Plūstoši akceptēju un mīlēju visas skaņas bez racionalizēšanas. Procesu parasti ierakstīju ar telefonu. Patiesākās meditācijas es pārakstīju uz notīm un veidoju kompozīcijas. “Sinestēzija” rašanās telpa tapa miera elpā, nesteidzoties, klausoties, elpojot, ar mieru sirdī”, tā par darbu saka pats komponists.
Sergejs Istratijs VIATICUM
Jauniešu kora “Kamēr…” ansamblis: Jānis Krūmiņš, Artūrs Upatnieks, Sofija Garkule - Gureviča, Madara Ambrēna un Beāte Locika
Sergejs Istratijs par Viaticum saka, ka ir grūti izstāstīt ši skaņdarba ārpusmuzikālo saturu, taču vārds Viaticum katoļu tradīcijā apzīmē pēdējo sakramentu, ko izsniedz slimniekiem pirms miršanas.
Leonīds Lobrevs CONCERTINO klavierēm un stīgu orķestrim
Ilana Makarina (klavieres)
Leonīds Lobrevs savā “Concertino” klavierēm un stīgu orķestrim izmanto virkni tradicionālu kompozīcijas tehniku. Stīgu ansamblim ir uzticēta soloinstrumenta tembrālo iespēju paplašināšanas loma. Skaņdarba kopējā raksturiezīme ir mainīgums noskaņā, kas nereti tiecas pārkāpt trauslās nestabilitātes robežas, līdz impulsīvi ekspresīvā kulminācijā sasniedz savu galveno dramatisko akcentu. Skaņdarbs veltīts jaunajai pianistei Ilanai Makarinai.
Džeikins Pusons (Jachin Pousson) TIDES AND SHADOWS
Viļņi un ēnas iezīmē laika plūdumu. Viļņi slēpj un atklāj jūras krasta aprises, savukārt ēnas kustas pa zemes virsu mainoties katru stundu. Nosaukums norāda uz viļņiem un ēnām arī kā gravitācijas un gaismas spēkiem – gribu un ticību. Kāds var cīnīties pret vilni vai arī tikt aiznests kopā ar to. Pagātnes notikumi met ēnu uz nākotni, bet tie nevar tikt pilnībā fokusēti, piedāvājot tikai skatienu no tā, kas varētu būt. Šīs koncepcijas mūzikā tiek lietotas poētiski. Darbs ir strukturēts četrās daļās, iezīmējot laika radītās cikliskās maiņas un cīņu, kad spēki pagriežas pret mūsu gribu. Tai pat laikā dzīves brīnumi un pievilcība ir brīnišķīga neanalizējot. Tādēļ tas ir ļoti emocionāls darbs ar kuru es ceru izteikt maksimālu izteiksmību, vaļsirdību un caurspīdību. Tas ir veltījums maniem vecākiem.
Krists Auznieks SCARLET SOUNDS II
Krista Auznieka “Scarlet Sounds” ir iecerēts kā ļoti apjomīgs darbs, kurš top pakāpeniski un tā daļas tiek atskaņotas atsevišķi. Sākumā tika uzrakstīta 1. daļa, kuru atskaņoja Jēlas Filharmonijas orķestris un tagad ir tapusi 2. daļa DD orķestrim, bet kopumā iecerēta aptuveni stundu gara kompozīcija. Krists aicina par šo darbu domāt līdzīgi kā par vienu no Marka Rotko vēlīnajiem darbiem - tas ir kā viens liels krāsas lauks un tai pat laikā darba pieredzēšana it kā netieši norāda uz attiecībām starp bezgalību, mīlestību un nāvi.
Skaņdarbā pārklājas vairāki laika cikli (līdzīgi kā renesanses izoritmiskajā motetē), harmoniskajā valodā vienlaicīgi eksistē trīs atšķirīgas telpas. Viena atrodas nedaudz augstāk, otra nedaudz zemāk par to, kas it kā patiešām eksistē (bet nekad netiek spēlēta). Tikai klavieres un daži citi instrumenti pa laikam pieskaras šai telpai, norādot uz tās eksistenci, bet pārsvarā tās definēšana notiek runājot par to, ka šī telpa nav, definējot negatīvo telpu.
Armands Aleksandravičus SNAPSHOT III klavierēm, timpāniem un orķestrim
Sintija Šteinkopfa (klavieres), Edgars Vaivods (timpāni)
Armanda Aleksandravičus skaņdarbs “Snapshot III” radies iedvesmojoties no Morisa Kornēlija Ešera grafiskajiem darbiem, īpaši “Relavitatá”.
Biļetes cena - EUR 5, pensionāriem, studentiem - EUR 3, skolēniem - ieeja brīva.
Biļetes nopērkamas Biļešu Paradīzes kasēs, www.bilesuparadize.lv vai stundu pirms koncerta norises vietā.
Koncertu organizē Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības koncertorganizācija “Ave Sol”